fredag 9 april 2010

Gröt för småbröstade

Vaknar 7.30 av att väckarklockan ringer. Snooze-knappen är för lättillgänglig för att inte användas. 7:39. 7.48. 7.57. 8.06.... Okej, Mr Snooze du lockade mig att utnyttja din enda och fina funktion 5 gånger i rad men jag ska fasen vinna denna kamp och stiger upp. Lördag är sovmorgon? IKKE.

Lördag = löpdag.

X antal ( alltid olika, beroende på faktorer som väder och baksmällor) personer samlas vid Iksu för att sedan ge sig ut på en härlig runda i löpsportens tecken.
Så upp 8:00 för att ladda med energisk gröt!

Stunder under dagens runda fick mig att undra varför jag i helskotta hade gett mig ut. ( Förutom att Göteborgsvarvet ska springas om 7 veckor) men 23 km på asfalt och 70-väg var inte sådär jättekul helt ärligt. Så idag vann inte löpningen alla mina kärleksord.

Men man peppar varandra när det känns tufft. Och det är det fina med att springa ihop med andra. I nöd och lust. För båda bitarna får man av- och båda gör lika mycket nytta. Vid lust är löpningen bland det bästa jag vet. Vid nöd är löpningen... inte just det bästa jag vet, men när jag kommer hem tycker jag att jag är...rätt bra ändå.

Och att sätta på "born to run" under tänjning av ömma muskler ger helt rätt känsla för en kväll på stan.

Min gympalärare på gymnasiet frågade mig en gång vilken sport jag höll på med.
-Löpning, svarade jag.
- Ja, det kan jag tänka mig.Du har ju löparkropp, svarade Tom.
- Eh, okej...?
- Ja, lätt och nätt. Och liten byst.

Nu är mina ben rätt sega. Men ikväll är det 50-tals fest med bugg. ( hoppas vaderna återhämtar sig på ett par timmar). Min outfit är Brigitte Bardot- inspirerad. Minus de stora brösten då.
Och till Tom: du har (eller hade i alla fall) ölkropp. Kort och satt. Och stor mage.








Energisk gröt

1 dl havregryn
2,5 dl vatten
1/2 krm salt
1 msk russin
2 torkade aprikoser
1 äpple
4 mandlar

tärna mandlarna,aprikoserna och äpplet
koka upp gryn, vatten, salt
lägg i frukterna och mandlarna.
låt koka ca 10 min
servera med mjölk och kanel

Sen är det bara ut och kut!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar